The complex assessment of official web-sites of medical organizations

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The patient is a principal part in market relationships in conditions of health care system reformation. The patient is a consumer of medical services provided with set of rights, including right to choice of medical organization and right to choice ofphysician. The implementation of the given rights is possible only in conditions of competition at medical services market. So, in present situation, maintenance and getting involvedflow of patients are actual tasks raised before medical organizations. At the present stage, the official Internet web-site of medical organization play the role of one of tools of non-price competition at the market of medical services. The availability of official web-site with information in concordance with approved requirements to its content and form of presentation is a commitment of medical organizations of all organizational and legal forms fixed at the legislative level. The main purpose of web-site is to support awareness ofpatients concerning all issues related to medical services receiving, including choice of medical organization. The openness and accessibility of information to patient is a criterion of quality of web-site of medical organization. The purpose of study is to evaluate content, informativeness, accessibility and practical significance of official web-sites of medical organizations. The article presents the results of complex studying of web-sites of medical organizations including comparative analysis of official web-sites of medical organizations of state and non-state forms ofproperty, sociological assessment of structural stuffing of official web-sites of medical organizations as a tool of informing population about medical care, expertise evaluation of informativeness, accessibility and functionality of official web-sites of medical organizations.

About the authors

O. V. Khodakova

Chita State Medical Academy

Author for correspondence.
Email: noemail@neicon.ru
Russian Federation

Y. V. Evstaf’Eva

Chita State Medical Academy

Email: yuliya_evstafeva@bk.ru
Russian Federation

References

  1. Федеральный закон от 21.11.2011 г. № 323-ФЗ (ред. от 26.04.2016 г.) «Об основах охраны здоровья граждан в Российской Федерации». СПС «КонсультантПлюс». Опубликован 22.11.2011 г. на официальном интернет-портале правовой информации http://www.pravo.gov.ru;
  2. Постановление Правительства РФ от 04.10.2012 г. № 1006 «Об утверждении Правил предоставления медицинскими организациями платных медицинских услуг». СПС «КонсультантПлюс». Собрание законодательства РФ, 08.10.2012; (41): 5628.
  3. Приказ Минздрава России от 30.12.2014 г. № 956н «Об информации, необходимой для проведения независимой оценки качества оказания услуг медицинскими организациями, и требованиях к содержанию и форме предоставления информации о деятельности медицинских организаций, размещаемой на официальных сайтах Министерства здравоохранения Российской Федерации, органов государственной власти субъектов Российской Федерации, органов местного самоуправления и медицинских организаций в информационно-телекоммуникационной сети Интернет. СПС «КонсультантПлюс». Опубликован 26.02.2015 г. на официальном интернет-портале правовой информации http://www.pravo.gov.ru.
  4. Уйба В.В., Чернышев В.М., Пушкарев О.В., Стрельченко О.В., Клевасов А.И. Экономические методы управления в здравоохранении. Новосибирск: ООО «Альфа-ресурс»; 2012.
  5. Тарасенко Е.А. Сайт медицинской организации как инструмент коммуникации с пациентами. Здравоохранение. 2011; (7): 42-8.
  6. Медик В.А., Токмачев М.С. Современные подходы к изучению здоровья населения. В кн.: Руководство по статистике здоровья и здравоохранения. М.: ОАО «Издательство "Медицина"»; 2006.
  7. Шильникова Н.Ф., Сенижук А.И., Ходакова О.В. Основы санитарной статистики: Методическое пособие для самостоятельной работы студентов. Чита: ГОУ ВПО ЧГМА; 2008: 124-49.
  8. Шиган Е.Н. Экспертные оценки. В кн.: Методы прогнозирования и моделирования в социально-гигиенических исследованиях. М.: Медицина; 1986: 23-37.
  9. Муравьева В.Н., Муравьев А.В., Хрипунова А.А., Мартыненко С.В., Зенин В.В., Корольков А.С. и др. Веб-ресурсы учреждений здравоохранения как механизм повышения доступности медицинской помощи населению. Медицинский вестник Северного Кавказа. 2016; 11(1): 114-6.
  10. Ахмадова М.А., Клюев А.М. Интернет-сайт - один из ключевых факторов успеха в развитии медицинской стоматологической организации. Российский стоматологический журнал. 2013; (5): 38-41.
  11. Салыгина Е.С. Сайт медорганизации: правовые требования к размещению рекламы и использованию персональных данных. Что должно быть на сайте медицинской организации и чего быть не должно? Разъяснения, примеры и юридические рекомендации. Правовые вопросы в здравоохранении. 2015; (3): 28-39.
  12. Салыгина Е.С. Сайт медицинской организации: правовые требования к содержанию. Заместитель главного врача. 2016; (7): 63-72.
  13. Лудупова Е.Ю., Ширибон Е.В. Сайт медицинской организации как инструмент повышения качества и доступности медицинской помощи. Здравоохранение. 2016; (6): 44-8.
  14. Абдолдинова Г.Т., Бекиш У.А. Особенности web-сайта в медицинских организациях. Научный потенциал. 2015; 2(19): 30-2.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2020 Khodakova O.V., Evstaf’Eva Y.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

СМИ зарегистрировано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (Роскомнадзор).
Регистрационный номер и дата принятия решения о регистрации СМИ:  ПИ № ФС77-50668 от 13.07.2012 г.